Безпека життєдіяльності
ІНФОРМАЦІЙНІ ВІДЕО-МАТЕРІАЛИ ЩОДО НЕБЕЗПЕКИ ВИБУХОНЕБЕЗПЕЧНИХ ПРЕДМЕТІВ Відео матеріал можна завантажити перейшовши за посиланням: Пам'ятка із правил поводження із виявленими підозрілими вибухонебезпечними предметами, у тому числі замаскованими під них речами У разі виявлення працівником закладу освіти предмета, що за зовнішнім виглядом та місцем залишення може бути вибуховим пристроєм (ВП), необхідно: - негайно повідомити керівництво закладу про виявлення характерних ознак ВП, місце його знаходження, час виявлення та особу, яка виявила; - проінформувати Нетішинське відділення поліції; - до приїзду правоохоронних органів черговий працівник закладу організовує евакуацію людей з будівлі чи території, що знаходиться під контролем; - оперативно виконувати всі рекомендації спеціапіста-вибухотехніка. УВАГА: забороняється самовільно виносити можливий вибуховий пристрій чи спробувати вивести його з ладу. Характерними ознаками, що вказують на можливу наявність ВП, можуть бути: - виявлення в адміністративних приміщеннях закладів освіти (та в інших , місцях перебування людей) валіз, пакунків, коробок та інших предметів, залишених у приміщенні (можливо із приховуванням); - наявність у виявлених предметів характерного вигляду штатних бойових припасів, навчально-імітаційних, сигнальних, освітлювальних, піротехнічних виробів чи їх елементів; - наявність у виявлених предметів звуку працюючого годинникового механізму; - наявність у виявленому предметі запаху бензину, газу, розчинника, паливно- мастильних матеріалів, хімічних речовин тощо; - наявність диму, що виходить з предмету; - наявність у виявленого предмета елементів (деталей), що не відповідають його прямому призначенню; . . - надзвичайно велика маса виявленого предмета (наприклад, невідповідність ваги коробки від цукерок, банки від кави, блокнота та інше); - наявність будь-якого додаткового контакту предмета з об'єктами навколишньої обстановки; - наявність у дверях, вікнах будь-яких сторонніх предметів, закріпленого дроту, ниток, важелів, шнурів тощо; - наявність стороннього сміття, порушення грунту, покриття на газонах, тротуарах поблизу навчальних закладів за. відсутності пояснень щодо їх виникнення у відповідних служб. При виявленні підозрілого предмета суворо забороняється самостійно проводити з ним будь-які дії (торкатися, нахиляти, відкривати, переміщувати, підіймати, перерізати та ін.) Примітка: Треба пам'ятати, що марна трата часу при загрозі вибуху може призвести до дюдських жертв! В усіх випадках про виявлення ознак вибухового пристрою або виникнення надзвичайної події повідомляти оперативних чергових правоохоронних органів невідкладно Спільне звернення до батьків! Державна служба України з надзвичайних ситуацій та Міністерство освіти і науки вкрай стурбовані станом зростання загибелі та травмування дітей. За статистикою, в нашій країні в мирний час внаслідок нещасних випадків щодня гине 3 дітей! Легковажне поводження дітей з вогнем, газом, незнання елементарних правил безпечної поведінки - першопричини сумних та трагічних наслідків. І виною цього – батьківський недогляд. Статистика трагедій свідчить: здебільшого нещастя трапляються тоді, коли діти залишаються вдома самі, без нагляду дорослих. Кількість смертельних випадків та травмування серед дітей змушує звернутися до кожного громадянина, особливо до батьків! Шановні батьки! Не залишайте дітей без нагляду! Дбайте про безпеку своїх дітей, дотримуючись правил безпечної поведінки в побуті. Виховуйте у дітей навички культури безпечної поведінки, демонструючи на власному прикладі обережність у поводженні з вогнем, газом, водою, побутовою хімією. Виділіть декілька хвилин на відверту розмову з дітьми про це. Пам'ятайте, що вимірюватимуться ці хвилини ціною життя. А щоб неждана мить не стала початком великої біди - потрібно давати дітям чіткі рекомендації, як діяти в тій чи іншій ситуації. Пам'ятайте, що життя наших дітей залежить тільки від нас самих! ПАМ’ЯТКА З БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ДЛЯ УЧНІВ ПІД ЧАС ОСІННІХ КАНІКУЛ 1. Пам’ятайте і виконуйте правила переходу вулиць і доріг. 2. Не грайтесь на тротуарі, поблизу проїжджої частини. 4. На зупинці не стійте близько біля дороги. 5. Не беріть в руки вибухонебезпечні предмети, а у випадку їх виявлення, необхідно повідомити дорослих. 6. Не можна розпалювати вогнища і кидати в вогонь легкозаймисті речовини. 7. Не підходьте до ліній електромереж, якщо провід обірваний, повідомте дорослих. 8. Не грайтесь біля залізничного полотна, не кладіть на рейки предмети, не кидайте нічого у вікна потягу. 9. Не грайтеся у ярках і на будівельних майданчиках. 10. Обережно користуйтесь побутовими електричними приладами: телевізором, праскою, холодильником. 11. Не відходьте далеко від будинку і не впускайте в квартиру незнайомих людей у відсутності дорослих. 12. Не грайтеся з бродячими собаками і кішками. Мийте руки після ігор перед обідом. 13. У вільний час грайтесь у дворі, на дитячому майданчику. 14. Дотримуйтесь відповідних правил поведінки в громадських місцях. 15. Не використовуйте піротехнічні засоби - це небезпечно! 16. Для прогулянки одягайся зручно і тепло, щоб не застудитися. ОБЕРЕЖНА ПОВЕДІНКА ПІД ЧАС КАНІКУЛ – ЗАПОРУКА ЖИТТЯ І ЗДОРОВ'Я!
Правила особистої гігієни учнів під час перебування у школі і вдома. Учні закладу освіти зобов’язані:1. Бережно ставитися до власного здоров’я, дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог під час перебування в школі, вдома та громадських місцях. 2. Постійно поповнювати свої знання про здоровий спосіб життя, гігієну школяра через виховні заходи, літературу, засоби масової інформації. 3. Займатися фізичними вправами, відвідувати спортивні секції, регулярно робити ранкову гімнастику, загартовувати власний організм. 4. Доглядати за шкірою тіла: регулярно приймати душ чи ванну, щоденно вмивати обличчя. 5. Протягом дня мити руки з милом: перед вживанням їжі, після відвідування туалету, а також після занять фізкультурою, трудовим навчанням, прогулянки. В закладі освіти для витирання вологих рук після миття слід користуватися сушкою. 6. Слідкувати за нігтями пальців рук та ніг. Вчасно їх обрізати до нормальної довжини. У дівчат нігті не повинні бути занадто довгі та нафарбовані. 7. Двічі на день: зранку та ввечері – чистити зуби зубною пастою та щіткою. Регулярно обстежуватись у лікаря-стоматолога. 8. Доглядати за своєю зачіскою. Волосся має бути чистим, підстриженим та укладеним. Довге волосся у дівчат повинно бути зібраним. Носити з собою індивідуальний гребінець для догляду за волоссям протягом дня. 9. Сидіти за учнівським столом чи партою рівно, не нахиляючись. Відстань від очей до підручника, зошита не повинна бути меншою ніж 30-35 см. Робоче місце учня повинно добре освітлюватись. 10. Раціонально харчуватися. Вживати вітамінізовану їжу: овочі, фрукти. Віддавати перевагу гарячому харчуванню. 11. Відвідувати школу в одязі, взутті, які відповідають сезону, погоді, а також гігієнічним нормам для учнів шкіл. Не сидіти на заняттях у верхньому одязі. 12. Дивитись телевізор чи працювати біля монітора комп’ютера - не більше 2 годин на день. Робити перерви під час роботи з комп’ютером через кожні 20-30 хвилин. 13. Провітрювати класну кімнату, регулярно робити вологе прибирання. 14. У вільний від навчання час якомога більше перебувати на свіжому повітрі. Віддавати перевагу активному відпочинку. 15. При захворюванні на нежить користуватися індивідуальними носовими хустинками. 16. Не одягати чужі головні убори, взуття. Правила дій при виявленні підозрілих та вибухових пристроїв
Спільне звернення до батьків! Державна служба України з надзвичайних ситуацій та Міністерство освіти і науки вкрай стурбовані станом зростання загибелі та травмування дітей. За статистикою, в нашій країні в мирний час внаслідок нещасних випадків щодня гине 3 дітей! Легковажне поводження дітей з вогнем, газом, незнання елементарних правил безпечної поведінки - першопричини сумних та трагічних наслідків. І виною цього – батьківський недогляд. Статистика трагедій свідчить: здебільшого нещастя трапляються тоді, коли діти залишаються вдома самі, без нагляду дорослих. Кількість смертельних випадків та травмування серед дітей змушує звернутися до кожного громадянина, особливо до батьків!
Шановні батьки! Не залишайте дітей без нагляду! Дбайте про безпеку своїх дітей, дотримуючись правил безпечної поведінки в побуті. Виховуйте у дітей навички культури безпечної поведінки, демонструючи на власному прикладі обережність у поводженні з вогнем, газом, водою, побутовою хімією. Виділіть декілька хвилин на відверту розмову з дітьми про це. Пам'ятайте, що вимірюватимуться ці хвилини ціною життя. А щоб неждана мить не стала початком великої біди - потрібно давати дітям чіткі рекомендації, як діяти в тій чи іншій ситуації. Пам'ятайте, що життя наших дітей залежить тільки від нас самих!
ОБЕРЕЖНО! КІР!
Безпечний відпочинок узимку
Правила поведінки під час ожеледиці Обходьте металеві кришки люків. Як правило, вони вкриті льодом. Крім того, вони можуть бути погано закріплені і перевертатися, що додає небезпеки травмувань. Не прогулюйтеся з самого краю проїжджої частини дороги. Це небезпечно завжди, а на слизьких дорогах особливо. Можна впасти та потрапити на дорогу, автомобіль може виїхати на тротуар. Не перебігайте проїжджу частину дороги під час снігопаду та у ожеледицю. В ожеледицю значно збільшується гальмівний шлях автомобілів, і падіння перед автомобілем, що рухається, може призвести, в кращому разі, до каліцтва, а то і до загибелі. Що робити, якщо ж ви впали? Якщо через деякий час відчули біль у голові, в суглобах, нудоту, побачили, що утворилися пухлини - терміново зверніться до лікаря в травмпункт, інакше можливе виникнення ускладнень з неприємними наслідкам.
Бережись бурульок! Нестійкі погодні умови - відлига вдень і заморозки вночі сприяють активному утворенню бурульок на покрівлях споруд (особливо старих будинків з похилим дахом), що виступають на архітектурних частинах будинків та великих деревах. Пересуваючись містом у період танення льоду, слід бути особливо уважним, проходячи повз будинки чи біля високих дерев, спершу необхідно впевнитись у відсутності загрози падіння льодових наростів. По можливості необхідно триматись на безпечній відстані від будинків та інших споруд, вибираючи найбільш безпечний маршрут руху. Ні в якому разі не заходити за спеціальні огорожі поблизу будинків чи дерев.
Правила поведінки на водоймищах, які вкриті кригою От і морози. Стовпчик термометра впевнено тримається на мінусових позначках. Наші водойми поступово вкриваються першою ще тонкою та ненадійною кригою. Вона завжди небезпечна, а до того ж ще й зрадлива: без шуму та тріску крига раптово провалюється під ногами. Особливо слабкою вона буває в заростях прибережного очерету, адже тут вона вся пронизана стеблами рослин. Небезпечний для пересування матовий білий лід з жовтуватим відтінком. Тож, шановні учні, нагадуємо основні правила поведінки на водоймах взимку: У жодному разі не можна виходити на тонкий лід та перевіряти його міцність ударом ноги, а обов’язково використовувати для цього палицю. Не можна також стрибати та бігати по льоду, збиратися великими групами на одному місці. Знайте, що на початку зими небезпечною є середина водоймища, а в кінці зими - прибережні ділянки. Якщо ж ви все таки опинилися у крижаній воді, а поряд нікого немає, розставте широко руки та намагайтеся утримуватися на поверхні. Пам’ятайте, що енергійні рухи під час перебування у воді сприяють швидкому охолодженню. Тому старайтеся без різких рухів виповзти на міцний лід у бік, звідкіля прийшли та повзти до берега, відштов***чись ногами від краю льоду. Надаючи ж допомогу людині, що провалилася під лід, ні в якому разі не можна підходити до неї стоячи, потрібно наближатися лежачи, розкинувши в сторони руки та ноги, використовуючи дошки або інші предмети, які є під руками. Лежачи на одному з таких предметів, закріплених мотузкою на березі або на твердому льоду, особа, яка надає допомогу, повинна наблизитися до потерпілого на відстань, яка дозволить подати мотузку, пояс або багор. Коли поруч нічого немає, то 2-3 чоловіка лягають на лід і ланцюжком просуваються до постраждалого, утримуючи один одного за ноги, а перший подає жертві ремінь або шарф
ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА В НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ Пожежа була і є найнебезпечнішим стихійним лихом. Внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. Хотілося б звернути вашу увагу на банальні, але водночас необхідні знання правил пожежної безпеки. Бо як відомо найкращий спосіб захиститися від пожежі – не спричинити її.
Як діяти учням та вчителям у разі пожежі в школі? Насамперед слід негайно повідомити про пожежу в пожежну охорону зачинити двері з класі де горить. Якщо через вікно побачите охоплене вогнем приміщення, не намагайтеся увійти в нього. Відчинені двері а й перешкодять евакуації – раптовий приплив повітря може призвести до поширення вогню з великою швидкістю. Повідомте про пожежу дирекцію школи, вжийте належних заходів щодо евакуації дітей та людей із приміщення. Тут особливо важливо не панікувати. Евакуацію проводіть з усього приміщення коли пожежу виявлено тільки в якійсь його частині. Почувши сигнал тривоги, учні стають біля парт і за вказівкою вчителя залишають по одному класну кімнату. Прямують до місця збору, останнім іде вчитель із класним журналом. Належить зачинити двері класної кімнати й усі інші двері на шляху евакуації. Діти з одного класу спускаються (по одному) сходами тільки з одного боку, залишаючи другий для інших класів за винятком тих випадків, коли сходи дуже вузькі. Не обганяйте одне одного та не штовхайтесь. Усі кого не було в школі під час сигналу тривоги, повинні негайно йти до місця збору й приєднатися до свого класу чи групи. У разі потреби організовують пошуки людей, яких не виявили на місці збору. Нікому не можна повертатися в приміщення, наприклад по одяг чи книги, без дозволу працівників пожежної частини або директора школи.На місці збору кожен клас чи група людей займають чітко визначене місце і перебувають там до певних вказівок із боку дирекції.Місце збору повинне бути під навісом чи в іншому приміщенні. Серед евакуйованих, що зібралися на пункті, проводять перекличку (за класним журналом), аби з’ясувати, чи всі евакуювалися зі школи. Директор школи після сигналу тривоги йде до збірного пункту і там приймає рапорти від усіх підрозділів. Для дітей із обмеженими можливостями та неврівноваженою психікою повинні бути заздалегідь передбачені спеціальні заходи з евакуації. Під час евакуації належить заборонити розмови, щоб було добре чути розпорядження. Вже до прибуття пожежної охорони слід знати, де саме, у якому приміщенні пожежа і чи всіх евакуювали. Повинен бути план евакуації зі школи. Начальника прибулого пожежного підрозділу зустрічають, маючи повну інформацію. Як поводитись під час пожежі в навчальному закладі, коли поруч з учнем нема дорослої людини? Пожежа у твоєму класі, в приміщенні, в якому ти перебуваєш: - якщо можеш вийти з класу через двері, рятуйся сам і допоможи іншим; - якщо вихід перекрито вогнем, але поряд є зовнішня пожежна драбина, використовуй її; - під час пожежі не можна ховатися в глухі кути, під парти, шафи, у коморі тощо; - захищай органи дихання і затули щілини під дверима (ліпше вологими ганчірками); -подавай сигнали рятувальникам.
Пожежа в коридорі: - перш ніж визирнути в коридор, торкнися тильним боком долоні ручки вхідних дверей. Якщо вона гаряча, не відчиняй - там пожежа; - якщо ручка дверей холодна, визирни в коридор. Коли там вогонь або багато диму зачини двері; - якщо диму небагато і він іде з низу, це означає, що пожежа - на нижніх поверхах. - Не спускайся вниз, зайди в клас, зачини двері, чекай на допомогу рятувальників; - якщо неможливо залишити приміщення, а в тебе є мобільний зв'язок, зателефонуй за номером «101», щоб повідомити про себе. Стояти слід у приміщенні з виходом до вікна; - якщо пожежа сталася вище поверхом, спускайся вниз сходами, захистивши органи дихання. Профілактика У перший день навчальної чверті проводять інструктаж з усіма дітьми і персоналом щодо процедури евакуації на випадок пожежі. Його повторюють раз на чверть чи півріччя, про що роблять відповідний запис у класному журналі. Варіанти евакуації можуть змінювати. У приміщеннях та на території закладу освіти заборонено курити і розкидати запалені сірники, застосовувати в приміщеннях відкритий вогонь (паяльні лампи, факели тощо). Не дозволено розпалювати вогнища, спалювати сміття, відходи, пакувальні матеріали. Належить постійно тримати робоче місце в чистоті. Використовувати пожежний інвентар та інструменти можна тільки за призначенням. Не користуватися у приміщеннях електрокип’ятильниками, електрочайниками (крім спеціально відведених і обладнаних для цього місць), не залишати без нагляду ввімкнені в електромережу кондиціонери, комп’ютери, радіоприймачі тощо. Черговим учням після закінчення уроків належить зачинити вікна, вимкнути освітлення, електроживлення приладів та обладнання (за винятком чергового освітлення та електрообладнання, яке, за вимо¬гами технології, повинно працювати цілодобово). Слід оглянути приміщення, переконатися, що немає порушень, які можуть призвести до пожежі, й тільки після цього замкнути двері. У разі виявлення порушень доповісти черговому вчителеві, класному керівнику, керівнику навчального закладу або працівникові, який його заміщує. Кожен учасник навчально-виховного процесу, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горілого чи тління, підвищення температури в приміщенні тощо), зобов’язаний: негайно повідомити про це за телефоном «101» у пожежну частину (слід чітко назвати адресу об’єкта, місце виникнення пожежі, що саме горить, а також своє прізвище); задіяти систему оповіщення людей про пожежу й під керівництвом дорослих розпочати евакуацію із будівлі в безпечне місце відповідно до плану евакуації. Заборонено використовувати пожежний інвентар та обладнання для потреб, не пов’язаних із пожежогасінням.
БЕЗПЕКА ШКОЛЯРА У навчальний час кожен учень майже 6 годин проводить в стінах школи, тому потрібно пам’ятати про правила особистої безпеки. Більша частина травм, отриманих у школі, пов’язана з витівками на перервах.
Правила поведінки на перерві І звичайно на уроці діти знаходяться під контролем вчителя, а на перерві, щоб не трапилось лиха кожен учень повинен виконувати правила поведінки для учнів. 1. На перерві кожен учень повинен спокійно вийти з класу, щоб дати змогу черговим приготувати клас до наступного уроку. Категорично за-боронено бігати по класу, щоб не штовхнути однокласника, який може отримати травму. 2. В коридорі не можна бігати, щоб не збити з ніг школярів, або пра-цівників школи. 3. Треба спокійно поводити себе на сходах, не бігати, щоб не зіштовхну¬ти зі сходів іншого учня та не впасти самому. Пам’ятай, сходи це найнебезпечніша ділянка школи. Не можна з’їжджати зі сходів на пе¬рилах, бо якщо не втримаєшся можна одержати серйозну травму. 4. Не можна гратись на перерві м’ячем, м’яч може відлетіти у вікно і розбивши вікно діти можуть отримати порізи. 5. Ні в якому разі не грай і не бігай з ручкою, олівцем, палицею або іншими предметами в руках. Можна поступитись і попасти гостряком в очі собі або своєму товаришу. І навіть коли ти абсолютно певен, що не впадеш,, згадай як часто ти падаєш несподівано. 6. Важливо пам’ятати, що не можна направляти на іншу дитину загостре¬ний предмет. Якщо ти бешкетуєш, може трапитись прикра несподіванка, і ти травмуєш дитину. Тільки подумай які страшні наслідки можуть бути після цього. 7. Переходячи з одного кабінету в інший не можна розмахувати сумкою або портфелем, щоб не вдарити тих хто йде поруч, або не розбити вікно, адже сумка може несподівано вилетіти з рук. 8. В зимовий час не можна виходити на вулицю роздягненим, щоб погратися в сніжки. Ти можеш захворіти, або ще гірше, отримати чи нанести травму від удару сніжком в обличчя. Категорично заборонено вносити сніг у школу. Коли сніг розтане, то на мокрому місці може послизну¬тись учень або працівник школи, впасти і отримати вивих чи перелом. 9. Після закінчення уроків, учні повинні зібратись і спокійно вийти зі школи, і небезпечним шляхом іти додому. 10. Категорично забороняється учням приносити до школи небезпечні предмети (гострі, колючі, ріжучі, вибухонебезпечні) сірники, цигарки, алкогольні напої, предмети, що легко спала***ть.
Правила поведінки на уроках 1. Учні зобов'язані приходити до школи за 10-15 хвилин до початку занять. 2. Заборонено перебувати в класах у верхньому одязі. 3. Одяг учнів має бути чистим і охайним та відповідати вимогам, викладеним у Статуті школи. 4. Учні входять до класу за дзвоником. Запізнюватися на уроки без поважних причин заборонено. 5. Під час уроку не можна створювати галас, без дозволу підводитись, відвертати увагу інших учнів від уроку. 6. Заборонено виходити з класу без дозволу вчителя. 7. Урок закінчується тоді, коли вчитель оголосив про це. Тільки після цього учні можуть йти на перерву. 8. Учні повинні охайно вести щоденник і давати його вчителю без будь-яких заперечень. 9. Учень повинен дбайливо ставитися до своїх підручників та зошитів. 10. Учні зобов'язані знати і дотримуватися правил техніки безпеки як під час уроків, так і після їх закінчення. 11. Забороняється користуватися мобільним телефонами під час проведення уроків.
«Обережно - ГРИБИ!» Гриби - це дарунок лісу, але водночас вони є небезпечним продуктом харчування, який може привести до отруєння, а іноді й смерті. Отруєння організму викликають токсини, алкалоїди та сполучення важких металів, які містяться в грибах. Прикро, що багато людей висновки робить лише на основі свого гіркого досвіду. Основні причини отруєнь: -вживання отруйних грибів; -неправильне приготування умовно їстівних грибів; -вживання старих або зіпсованих їстівних грибів; -вживання грибів, що мають двійників або змінилися внаслідок мутації (навіть білі гриби і підберезники мають своїх небезпечних двійників). Симптоми отруєння: нудота, блювота, біль у животі, посилене потовиділення, зниження артеріального тиску, судоми, мимовільне сечовиділення, проноси, розвиток симптомів серцево-судинної недостатності. Щоб запобігти отруєння грибами, ми рекомендуємо Вам заходи та правила, які необхідні для виконання кожній людині, дотримуйтесь їх. Купуйте гриби тільки у відведених для їх продажу місцях (магазинах, теплицях, спеціалізованих кіосках), особливо уникайте стихійних ринків. Збирайте і купуйте тільки гриби, про які вам відомо, що вони їстівні. Не збирайте гриби: -якщо не впевнені, що знаєте їх - якими б апетитними вони не здавалися; -поблизу транспортних магістралей, на промислових пустирях, колишніх смітниках, в хімічно та радіаційно небезпечних зонах; -невідомі, особливо з циліндричною ніжкою, у основі якої є потовщення "бульба", оточене оболонкою; -ніколи не збирайте пластинчаті гриби, отруйні гриби маскуються під них; -"шампіньйони" та "печериці", у яких пластинки нижньої поверхні капелюшка гриба білого кольору. Не порівнюйте зібрані чи придбані гриби із зображеннями в різних довідниках, - вони не завжди відповідають дійсності. Не куштуйте сирі гриби на смак. Ще раз перевірте вдома гриби, особливо ті, які збирали діти. Усі сумнівні- викидайте. Гриби підлягають кулінарній обробці в день збору, інакше в них утворюється трупна отрута. При обробці кип'ятіть гриби 7-10 хвилин у воді, після чого відвар злийте. Лише тоді гриби можна варити або смажити. Обов'язково вимочіть або відваріть умовно їстівні гриби, які використовують для соління, - грузді, вовнянки та інші, котрі містять молочний сік, тим самим позбудетесь гірких речовин, які уражають слизову оболонку шлунку. Не пригощайте ні в якому разі грибами дітей, літніх людей та вагітних жінок. Суворо дотримуйтеся правил консервування грибів. Неправильно приготовлені консервовані гриби можуть викликати дуже важке захворювання - ботулізм. Гриби, які довго зберігалися, обов'язково прокип'ятіть 10-15 хвилин. Первинні ознаки отруєння (нудота, блювота, біль у животі, пронос) - з'являються через 1-4 години після вживання грибів, в залежності від виду гриба, віку та стану здоров'я потерпілого, кількості з'їдених грибів. Біль та нападки нудоти повторюються декілька разів через 6-48 годин, а смерть настає через 5-10 днів після отруєння.
Перша допомога при отруєнні грибами. - Викличте "Швидку медичну допомогу". - Одночасно, не очікуючи її прибуття, негайно промийте шлунок: випийте 5-6 склянок кип'яченої води або блідо-рожевого розчину марганцівки; нажміть пальцями на корінь язика, щоб викликати блювоту; прийміть активоване вугілля (4-5 пігулок), коли промивні води стануть чистими. - Після надання первинної допомоги: дайте випити потерпілому міцний чай, каву, або злегка підсолену воду, відновіть тим самим водно- сольовий баланс; покладіть на живіт і до ніг потерпілого грілки для полегшення його стану. - З'ясуйте, хто вживав разом із постраждалим гриби, проведіть профілактичні заходи.
Трагедії на залізницях –проблема всіх В Україні останнім часом почастішали трагічні випадки на залізницях. Найжахливіше те , що найбільше страждають від цього діти. Причини трагедій : 1.Перехід залізничних колій у заборонених місцях, щоб скоротити шлях, заощадити час. Окрім того , молоді люди переходять колії , одягши капюшон на голови. Тож не бачать руху транспорту, а ще й не чують, коли йдуть у навушниках і слухають улюблені ритми. 2. Малювання графіті на вагонах. 3.Смертельне захоплення молоді - зачепінг – катання на поїздах зовнішньої сторони вагонів. 4.Екстрим-селфі- на залізничних вагонах. 5. Неналежне виконання батьками своїх обов’язків. Та найголовніша причина – нехтування елементарними правилами безпеки, а звідси - легковажне ставлення до власного життя – найбільшої цінності . Про небезпеку, яка чатує на залізниці, мають знати всі: і дорослі, і малі. 1.Очікуючи на платформі вокзалу посадки в поїзд , зверніть увагу на плитку чи лінію червоного кольору під ногами. Це – межа , за яку не слід переходити , бо можна потрапити під поїзд через явище «завихрення», коли повітря втягує необачних . Батьки ! Тримайте міцно дитину за руку, бо до непоправної біди - один лише крок! 2.Не випробовуйте долю, не поспішайте переходити колію перед поїздом , що рухається. Навіть при швидкості 80 км/год гальмівний шлях – 1кілометр! 3.Нове хобі - селфі на вагоні потяга, навіть, якщо поїзд стоїть на запасній колії –це крок у безодню, де підстерігає смерть. Тож перш, ніж залізти на вагон, щоб зафіксувати миттєвості необачного вчинку , знайте: - для руху залізничного транспорту використовується лінія електропередач напругою 20-30 тисяч кВ! Критична відстань до електричних проводів - 2м! Навіть не торкаючись проводів, можна потрапити під враження електричною дугою, яка на відстані1-0,5 м стає смертельною. Кидаючись рятувати потерпілих, шансів на виживання немає ніхто: електричний струм вражає усіх , бо проходить через усі людські органи, спопеляє буквально їх. Якщо і пощастить, що мало ймовірно, то падіння з висоти 3-ох метрів теж небезпечне. Щоб врятувати від цієї невидимої смертельної сили, потрібно відключити подачу електроенергії. У той критичний момент навряд чи знайдеться поряд черговий електрик. Пам’ятайте, що життя – прекрасне, вік людський має межу, до якої можна йти довго,радіючи кожній миті. Не скорочуйте життєву дистанцію через зухвалість і незнання . Будьте обережними!
Грип та ГРВІ: лікування та профілактика Грип – гостре інфекційне, швидко розповсюджуване захворювання, що вражає органи дихання, нервову, а іноді і серцево-судинну системи. Збудником грипу є вірус, що розмножується в слизовій оболонці дихальних шляхів; він поширюється в повітрі разом з дрібними крапельками слини; слизу і мокроти, які виділяються грипозними хворими при чханні, кашлі, розмові. Грип – одна з найбільш заразних хвороб. Клінічні ознаки грипу: – підвищення температури тіла – різке підвищення температури тіла більше 38°С без інших супроводжуючих симптомів вже може свідчити про появу грипу; – головний біль, – біль у м’язах, біль у горлі; – кашель, нежить; – закладення носа; – в окремих випадках — блювота і понос. Які типи вірусу грипу існують? Існує три типи вірусів грипу – А, В і С. Ці віруси декілька відрізняються за своєю будовою і викликають захворювання різної тяжкості. Вірус грипу А викликає найбільш важкі форми грипу (на відміну від типів В і С, які переносяться людиною легше). Чому грип щороку різний? Однією з відмінностей вірусів грипу від багатьох інших вірусів є їх будова і, витікаюча звідси, мінливість. Щороку вірус грипу видозмінюється. Невеликі зміни вірусу відбуваються щорічно – при цьому, як правило, виникають епідемії. У більшої частини населення вже, як правило, був контакт з близькоспорідненим штамом вірусу, і тому у них вже є частковий захист (проте, не дивлячись на це, людина може захворіти, і захворювання може проходити дуже важко). Приблизно раз в 30-40 років вірус грипу піддається значним змінам, до яких імунна система людини виявляється не підготовленою. Тоді і виникають захворювання грипом в особливо важких формах – оскільки людський організм ще не мав попередніх контактів з подібним вірусом. Як можна заразитися грипом? Вірус грипу дуже легко передається. Найбільш поширений шлях передачі інфекції – повітряно-краплинний. При цьому вірусні частинки по повітрю переносяться від зараженої людини до здорової під час кашлю або чхання. Також зустрічаються інші шляхи передачі – наприклад, зараження через носову хустку або одяг. Під час кашлю, чхання, розмови, хворий грипу розбризкує найдрібніші частинки слини, слизи і мокроти, які містять велику кількість вірусів грипу. На короткий проміжок часу навколо хворого утворюється заражена зона з радіусом 2-3 метри. Розмноження вірусів протікає з виключно високою швидкістю. Це пояснює такий короткий інкубаційний період при грипі – 1-2 доби. Чому так часто хворіють на грип? Як правило, людина може хворіти на грип 2 рази на рік. Це пов’язано з тим, що в кожному епідемічному сезоні буває дві “хвилі” грипу – на початку відмічаються спалахи грипу А, а потім – грипу В. Окрім грипу, в осінньо-зимовий сезон часті гострі респіраторні вірусні інфекції, які по своїх симптомах можуть нагадувати грип. Якщо ж Ви дійсно хворієте на грип 2 або більше разу на рік, то Вам бажано звернутися до лікаря-імунолога для консультації і лікування. Чим грип відрізняється від звичайного ГРВІ? Гостра респіраторна вірусна інфекція (ГРВІ) і гостре респіраторне захворювання (ГРЗ) – це збірні поняття, які включають інфекції, що викликаються різними мікроорганізмами. За розвиток ГРВІ і ГРЗ найчастіше “відповідальні” аденовіруси і ріновіруси, які зазвичай викликають захворювання легкої тяжкості. Зазвичай, ці інфекції не приводять до важких ускладнень (які характерні для грипу) і смертельного результату. При зараженні грипом відбувається руйнування миготливого епітелію, що вистилає дихальні шляхи людини. Фізіологічною функцією миготливого епітелію є очищення дихальних шляхів від пилу, бактерій і т.д. Якщо миготливий епітелій руйнується, він вже не може повною мірою виконувати свої функції, і бактерії з більшою легкістю проникають в легені. Таким чином з’являється небезпека розвитку бактеріальної суперінфекції (наприклад, пневмонії і бронхіту). При “звичайних” ГРЗ такого руйнування не відбувається, і тому ризик важких ускладнень набагато нижчий, ніж при грипі.
Про методи неспецифічної профілактики гострих респіраторних захворювань і грипу Правильне харчування У зимовий час необхідно організувати правильний збалансований раціон харчування, що містить достатню кількість речовин, необхідних для нормальної роботи імунної системи. Перш за все, в харчуванні повинно бути достатньою кількість білків. Імуноглобуліни, що забезпечують стійкість організму до захворювань, – це білки, і для їх синтезу необхідний весь набір амінокислот. При дефіциті яких-небудь амінокислот лімфоцити – імунні клітки, що синтезують імуноглобуліни, не в змозі їх побудувати. Для нормального забезпечення організму білком в день потрібного з’їдати приблизно 300 грам м’яса/риби/птиці/сиру, 100 грам круп і 350 грам хліба. Ще 5 грамів білка, необхідні для забезпечення добової потреби в білку, можна “добрати” овочами, Адже в раціоні харчування повинні включатися білки як рослинного, так і тваринного походження при загальній кількості 100 грам. Оскільки стінки кліток, які рятують організм від нашестя патогенів, складаються з ліпідів, зокрема холестерину, для формування імунітету необхідні жири. Холестерин теж повинен бути присутнім в їжі – але в помірних кількостях. Таким чином, взимку не слід сідати на “знежирені” дієти, виключати з раціону яйця і тваринні жири. У зимовий час потрібно споживати до 10 грам тваринного жиру і 20 грам рослинного масла. Як тваринний жир можна використовувати вершкове масло або сало. До речі, сало – це не такий вже шкідливий продукт, як звикли звичайно вважатb. У ньому – високий зміст арахідонової кислоти (полінасищеної жирної кислоти), з якої в організмі людини синтезуються медіатори імунної відповіді. Так, що знову ж таки: біда не в салі, а в його кількості. Якщо ви все ж захворіли… Вітаміни, адаптогени, гартуючі і інші корисні процедури, безумовно, можуть допомогти справитися з ГРЗ і грипом, але якщо ви все ж захворіли, слід при перших ознаках захворювання, особливо грипу, звернутися до лікаря. Пам’ятайте: береженого Бог береже. Будьте здорові!
ГРВІ та грип: шукаємо відмінності У дитинстві ГРВІ та грип часто асоціюються виключно з лікарняним і, відповідно, з можливістю з поважної причини не відвідувати шкільні заняття. Але, дорослішаючи, ми починаємо дізнаватися, що ГРВІ та грип насправді іноді дають ускладнення, що симптоми ГРВІ та грипу не обмежуються тільки лише кашлем, нежиттю і температурою. А найголовніше: ми починаємо розуміти, що ГРВІ і грип - це два абсолютно різних діагнозу, які об'єднує лише схожість симптомів. Але в чому конкретно полягає відмінність грипу від ГРВІ знає далеко не кожен Чим же все-таки кардинально відрізняється грип від ГРВІ. Багато хто скаже, що відмінність грипу та ГРВІ полягає в більш тяжкому перебігу першого захворювання. В принципі, не можна сказати, що такий підхід повністю невірний. Але існує маса нюансів, таких, як вираженість тих чи інших симптомів, швидкість одужання, особливості перебігу захворювання. Тому пропонуємо кваліфікувати відмінності грипу та ГРВІ. При цьому не забуваємо про те, що вирішальне слово і, відповідно, право поставити точний діагноз залишається виключно за лікарем. Відмінність грипу та ГРВІ: швидкість розвитку Сьогодні горло дере, завтра болить, післязавтра кашель підключається, а потім нежить - це картина, швидше підходить під діагноз «ГРВІ». Всі характерні симптоми ГРВІ в основному закінчуються на нежиті і кашлю, які з'являються поступово. Для грипу ж більш характерно різке початок захворювання. Нерідко пацієнти, хворі на грип, озвучують лікаря не тільки дату, але і конкретний час початку прояву симптомів. Однак слід зауважити, що кожен організм індивідуальний, і тому повільний розвиток хвороби не повинно ставати причиною для того, щоб самостійно відкинути діагноз «грип», і не відвідувати лікаря. Крім того, при ГРВІ адекватне лікування теж повинен призначати лікар, оскільки ускладнення можливі не тільки після грипу. Відмінність грипу та ГРВІ: різне прояв симптомів Для грипу не стільки характерні катаральні явища і нежить, скільки явища, пов'язані з інтоксикацією організму. Це практично завжди пітливість і озноб, ломота в м'язах, головний біль (у скронях чи в області очей), слабкість, нудота і навіть запаморочення. Нерідко при грипі спостерігається почервоніння очей і світлобоязнь. Саме з цих симптомів починається «класичний грип», і тільки потім з'являються кашель і нежить. При ГРВІ ж навпаки активно розвиваються такі симптоми, як біль у горлі, кашель і нежить. До речі, нежить при ГРВІ найчастіше більш інтенсивний, ніж при грипі. Більше того, нежить в окремих випадках і зовсім може не потрапити до переліку «симптоми грипу». Кашель при грипі також має свою характерну особливість. З'являючись приблизно на другий день після початку захворювання, він доставляє досить неприємні, навіть хворобливі відчуття. Якщо говорити про симптоми в цілому, то ГРВІ переноситься зазвичай набагато краще. При наявності такого діагнозу багато хто навіть намагаються відмовлятися від постільного режиму. Під час грипу вибір зазвичай не варто: рідко хто може нормально переносити на ногах це захворювання. Відмінність грипу та ГРВІ: температура Зазвичай при ГРВІ температура підвищується максимум до 38 градусів. Звичайно, буває всяке, але більш висока температура частіше характерна саме для грипу, а не для ГРВІ. При цьому «грипова» темпера-тура наростає швидко (буквально за пару годин), і тримається в середньому до 4 днів. Ну, а вірними супутниками високої температури як раз і є всі ті ж озноб, пітливість, слабкість, ломота. Втім, відзначаються випадки, коли і при грипі температура підвищується не сильно або не підвищується зовсім. Відмінність грипу та ГРВІ: етап одужання Зізнайтеся, вам доводилося брати лікарняний або відпрошуватися з роботи з причини поганого самопочуття, а на наступний день вже цілком бадьоро себе почувати? Муки совісті та героїчні виходи на роботу тут недоречні: після того, як виникають симптоми ГРВІ або грипу, бажано пару днів дотримуватися постільного режиму, відлежатися. Ось тільки швидке і повне зникнення симптомів характерно скоріше для ГРВІ, ніж для грипу. Що ж до грипу, то тут лікарі не просто рекомендують, а наполягають на постільному режимі, який повинен дотримуватися мінімум тиждень після зникнення симптомів. Якщо є можливість, то можна відлежатися і довше, оскільки людини, яка перехворіла на грип, ще деякий час можуть переслідувати запаморочення, слабкість, знижений апетит. Це основні відмінності ГРВІ та грипу, але потрібно пам'ятати, що у кожного організму різна опірність, кожна людина по-різному переносить одне і те ж захворювання, по-різному інтерпретує вираженість симптомів, тому навіть лікаря іноді буває нелегко відразу поставити правильний діагноз. Що вже говорити про самостійну діагностиці, яка не повинна ставати єдиною підставою для призначення лікування і, отже, для вживання величезної кількості абсолютно невідповідних ліків. При появі симптомів грипу або ГРВІ відразу ж звертатися до лікаря. А взагалі найважливішим радою, яку можна дати в даному випадку, є рада про своєчасну профілактику таких захворювань. Якщо приділяти профілактиці ГРВІ та грипу належну увагу, то, можливо, і не доведеться дізнаватися, в чому полягає відмінність грипу та ГРВІ. Пам’ятайте: береженого Бог береже. Будьте здорові!
|